Del 2: Balansera ditt nervsystem

Tips på sätt att balansera nervsystemet och gå ur ett stress-tillstånd.

Här kommer tips på sådant som har hjälpt mig på vägen att balansera mitt nervsystem. För att hjälpa kroppen att gå ur det sympatiska nervsystemet och hamna oftare i det parasympatiska nervsystemet:

  • Lugna promenader. Trots att man är trött är det som balsam för själen att få röra kroppen varje dag. Det håller också igång vårt viktiga lymfsystem.
  • Vara mycket ute i skog/natur. När jag var som mest sjuk gick jag in i skogen varje dag och andades in lugnet.
  • Andas djupt varje dag. Ställ ett alarm ett par ggr per dag då du stannar upp bara i några minuter och tar några djupa andetag. Det gör enorm skillnad. Enorm. Här är ett ex: andningsövning.
  • Skaka loss: vi behöver hjälpa kroppen släppa på spänningar så ta för vana att "skaka loss" lite varje dag. Stå och gunga lätt upp och ned eller rör dig mer kraftfullt om du behöver. Se ex här: shaking-rutin.
  • Fosterställning: Vid ångest/starka känslor - lägg dig ned i fosterställning (kryp ihop som en liten boll) och andas djupt. Säg högt att allt kommer att ordna sig. Var beredd på att en del gråt kan komma.
  • Tapping: en underbar teknik för att reglera. Se ex här: tapping.
  • Havening: en till enkel och snabb teknik för att lugna kroppen. Se ex här: havening.
  • Affirmationer/mantran: att upprepa mantran som "Jag är okej, allt kommer att ordna sig" eller "Jag är trygg" kan göra stor effekt, speciellt om man kombinerar det med t ex havening, tapping eller fosterställning.
  • Varma bad med eterisk lavendelolja kan göra oss mer trygga, nästan som i livmodern.
  • IR-madrass: att ligga på en varm IR-madrass skapar en obeskrivligt trygg och avslappnande känsla i kroppen. Det har varit min stora stora life-saver. Här är de två madrasserna jag använder och med kod FLOWLY får du minst 20% rabatt i kassan: till IR-madrasser
  • Melatonin & CBD kan vara fantastiska för insomning och en hjärna som går på högvarv, samt att kunna sova bättre.
  • Guidad kroppscanning är väldigt bra för att landa in i kroppen och bort från hjärnan.
  • Sänka kraven och säga nej oftare.
  • Minska skärmtid och att titta på nyheter.
  • Öva på tacksamhet varje dag. Säg 3 saker högt varje dag som du är tacksam över. Ibland kan det vara något så enkelt som att "mina ben bär mig" eller att "solen tittade fram idag". 
  • Ha tillit till processen & ha tålamod. Det tog lång tid för kroppen att hamna i ett stress-tillstånd. Det tar tid att ta sig ur, men för varje dag kommer du närmare. Bara fortsätt och ha tillit. Ett steg i taget.


Hoppas att du uppskattade dessa tips. Önskar dig god läkning!



Categories: Nervsystemsreglering